Monday, April 5, 2010

Cara Membuat Favicon

buat duit online| perniagaan internet

Assalamualaikum semua, da bape hari aku tak update blog aku. Sebab blog aku minggu lepas ada masalah. Aku telah dituduh oleh pak cik Google membuat link spam blog aku. Sedey woo bila tau gitu. Padahal aku buat elok jer. Aku praktis semua Whitehat SEO. Tapi, atas saranan member, aku pun slow talk ngan pak cik Google supaya restore blog aku dan akhirnya Yay, dapat jua.

Penat celoteh pasal aku, hari ini aku nak ajar cara bagaimana nak buat favicon. Penting buat favicon dalam buat duit secara online ni. Sebab dengan adanya favicon, ia menunjukkan betapa professionalnya anda walaupun anda menggunakan blogspot. ( Sampai sekarang aku tak paham, kenapa orang cakap pakai blogspot nampak tidak professional ).

Ok, kita akan pergi terus kepada tutorial nak buat favicon ni. Siap ada gambar lagi nak tambahkan pemahaman korang semua.

Pengenalan -  Favicon adalah satu logo kecil yang korang gunakan ada di sebelah URL korang. Gambar tu boleh jer pilih gambar sendiri ker atau apa-apa gambar yang telah ditukar kepada logo dengan sebuah software (Nanti saya tunjukkan)


Salah satu kepentingan favicon adalah orang senang nak cam laman web kita. So, bila ada logo unik sebelah URL, mereka tahu la yang itu adalah page kita.

Klik link Favicon Generator ni untuk tukar gambar kita menjadi logo.

Pilih size 64x64 sebab logo lebih cantik dan nampak lebih sharp. Ok, lepas pilih gambar dan size, klik generate. Kemudian, akan keluar arahan untuk download favicon tu.

Logo favicon da siap, sekarang tinggal nak masukkan kod dalam Blogger pula. Mula-mula, upload favicon tersebut kedalam sebuah hosting. Sila ke klik ke laman iconj untuk upload favicon anda

Setelah selesai upload, sila copy and paste link URL yang saya bulatkan dalam gambar di dalam notepad.


Setelah copy URL tersebut, gantikan kod yang berwarna merah dengan URL favicon



Apabila selesai step ini, sila klik pada Dashboard > Layout > Edit HTML






Masukkan kod HTML tadi di bawah kod ini



<data:blog.pagetitle/>


Kod ini berada di bahagian atas sahaja. Lihat gambar kalau masih kurang jelas.



Dan, apabila sudah letakkan kod favicon, klik save template dan lihatlah betapa cantiknya favicon anda di URL anda. Baru lah nampak professional :)

buat duit online | perniagaan internet

1 comments:

HafizFahmi on May 26, 2010 at 4:00 PM said...

kod tersebut xdak pon dalam entry ni,

emailkan kt muhd.hafiz.fuhhh@gmail.com


Fuhhh's Designer
http://FuhhhDesign.blogspot.com
- 3 Banner pada harga RM10

Related Posts with Thumbnails
 

Pasal Saya

My photo
Salam kepada yang sudi singgah. Keep in touch dengan blog ini kerana ia diupdate setiap hari :) Sebarang pertanyaan boleh berhubung di 0132987437

Para Usahawan